Herkes için ayrı, her hareket kendine göre anlamlandırdığı bir dönem.
Mayıs ayı içinde ayrı sınıf zümre ve meslek örgütleri farklı farklı anlamlar yükler. Bu çerçevede özel gün ve haftalar ayrı bir önem taşıyor.
1 Mayıstan başlayarak işçi bayramı (emek ve dayanışma günü), 5-6 Mayıs hıdrellez (Hızır ve ilyanın buluştuğu, dileklerin tutulduğu, bereketin artması temennilerinin yapıldığı gün), 13 Mayıs anneler günü (bence anneler dünyanın merkezidir. Onlar dünyaya şekil verecek, yeni nesillerin yetişmesinde en önemli figürdür )
Yine 12-18 Mayıs hemşirelik haftası, hemşirelik Sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde vazgeçilmez unsurudur.
Hemşirelik haftası Modern hemşireliğin kurucusu Florance Nihgtingale’in doğum günü olan 12 Mayısta başlayıp 18 Mayısa kadar sürer.
Bu hafta birçok ilde sağlık müdürlükleri ve hemşirelik dernekleri tarafından kutlanır.
Ancak göz ardı edilen bir şeyler var.
Hemşireliğin meslek olarak zor, çalışma koşulları ağır (tabi ki hakkıyla yapılacak olursa), sürekliliği zor.
Çalışma barışı konusunda sıkıntıları fazla olan bir meslek grubu. Buda hemşirenin motivasyonunu düşürüyor. Verimli olamıyor.
Hemşirenin eğitim sorunu da işin bir başka boyutu.
Bugün Sağlık Meslek Liselerinden mezunların hemşire unvanı alamamış olması mesleğe olan ilgiyi azaltıyor.
Peki, Sağlık Meslek Liselerinden mezun olanlar ne yapacak.
Aslında güzel bir çalışma, fakat iyi anlatılamamış durum.
Sağlık Meslek Lisesi mezunları hastanın kişisel bakımlarını üstlenen hastaya yatak bakım, ağız-ayak bakımı uygulayan, hastayı mobilize eden, hastanın beslenmesini sağlayan, yatak yaraları oluşmuş hastaya bakım desteği veren, hastadan numune alma işlemini gerçekleştiren.
Özetle 24 saat hastayla birebir yakın olan meslek grubu.
Bu anlamda Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi genel müdürlüğü ve il sağlık müdürlüklerinin ilgili birimleri ve sorumluların çalışma yapmaları önemlidir.
Peki, hemşire ile hasta ve yakınları arasında hiç sorun yok mu?
Elbette var. Bu konuda dünya kadar şikayet alıyoruz.
Hemşirelikte mesleki bilgi beceri yanında yerel kültürün bilinmesi, iletişim becerisine sahip olabilmek sağlık hizmetinde başarılı olmanın ilk basamağıdır.
Bir sağlık iletişim uzmanı olarak çok defalar sağlık hizmetlerinde iletişimin önemine dikkat çektim.
Ancak görüyoruz ki bugün bürokratlar iletişimin önemini kavramış görünmüyorlar.
Onlara göre tedavi yapılsın iş bitsin.
Hâlbuki böyle yürümediği gelen şikâyetlerden de çok rahat anlaşılıyor.
Hemşirelik haftasında hem sağlık çalışanlarının sorunları tartışılmalı ve sorunlar ulaşması gereken mercilere ulaştırılmalı hem de mesleki ve insani eksiklikler tesbit edilip bunların giderilmesi için gerekli çalışmalar yapılmalı.