1 Mart 2018 tarihinde MEB tarafından Öğretmen Performans Değerlendirme ve Aday Öğretmenlik İş ve İşlemleri Yönetmeliği taslak olarak hazırlandı. Üniversitelerin eğitim fakültelerine gönderildi.
Ne mi oldu?
Kızılca kıyamet koptu.
Taslağa göre veliler, öğrenciler, okul müdürleri, meslektaşları her öğretmene performans notu verecek.
Ayrıca 4 yılda bir yeterlilik sınavı yapılacak.
Peki bu taslak durup dururken mi çıktı?
Herşey yolunda gidiyordu. Okulların başarısı çok yüksekti de öğretmende performansı arttırıcı yönetmelik taslakları mı hazırlandı?
Hayır tabiî ki.
Bazı iller dışında o da bir elin parmakları kadar başarı puanı yüksek olan il yoktu. PISA başarı puanı ülke geneli olarak alt sıralarda çıkıyoruz.
Eğitimde başarıyı yakalayabilmek için eğitim-öğretimin bir ayağı olan öğretmenlik mesleğinin akademik çıtasını yükseltmek gerekiyordu.
Bu nedenle de öğretmende performans değerlendirmeye gidilmek zorunda kalındı.
Ancak eğitimde yalnız öğretmenlerin niteliklerinin yükseltilmesi yeterli olamayacağı gibi, nitelikli öğretmen yetiştirmeden başlamak gerekiyor.
Akademik kadro dışında öğrenci- veliler başta olmak üzere yöneticiler doğru, objektif karar verebilmeyi öğrenmeli.
Okulların rehberlik hizmetleri tam olabilmeli.
Okul-Aile birliklerinin işlerliği, okul veli toplantıları, öğrenci-veli ilişkileri, sorunlu aileler, parçalanmış yada ekonomik yoksunluk, göç yaşamış ailelerin çocukları ve bunların tesbiti oldukça önemlidir.
Tek başına durum tesbiti yetmiyecek. Okulların bünyesinde sosyal hizmet uzmanlarının-belli kriterleri karşılayan okullarda sağlık ve güvenlik ekibinin hazır bulunması gerekiyor.
Aslında devlet memurlarında performans sistemi var. Doktorlarda, sağlık çalışanlarında, maliye çalışanlarında zaten bu sistem var.
Aksak giden yanları yok mu?
Elbette var.
Giderilmesi gereken yanları var.
Örneğin; Üniversite ile birleştirilmiş, kaynaştırılmış Devlet hastanelerinde döner sermayede toplanan paydan konu ile uzaktan yakından ilgisi olmayan kadrolara havuzdan ödeme yapılıyor. Bu durum sağlık çalışanının, hekimin çalışma motivasyonunu bozuyor, çalışma barışını olumsuz yönde etkiliyor.
Öğretmen performansı kriterleri nasıl belirlenecek. Tabi ki ideal öğretmen nasıl olmalı sorusuna cevap arayarak.
İdeal öğretmen; Önce kendi akıl ve beden sağlığı yerinde olacak.
-Görevinde başarılı olacak.
-Görevde başarıyı nasıl yakalamalı?
-Yayın kriteri getirilmek zorunda.
-Konusuyla ilgili makale ve kitapları olmalı ve bu özellikler artı puan kazandırmalı, tercih sebebi olmalı.
-Çağımızın gerekliliklerini karşılayabilmeli ve bunu öğrencilerinde kullanabilmeli.
-Okul yöneticileri eğitim sürecinden etkilenen farklı kişilerin görüşlerini almalı.
-Okul toplumsal yapının içinde olan, çevresi ile ilişkileri olan, karşılıklı alışveriş halinde olan kurumdur.
O nedenle çevresinde olan bütün kurum-kuruluş-STK’lar ve diğer dinamiklerle uyum içinde olmalı.
Zaman zaman yönlendirici, zaman zaman çevresinden gelen uyaranlara hassasiyetle uyan bir kurum olmalı.
Zaten eğitim yatırımları öğrenci başına düşen yatırım miktarı bir ülkenin eğitimde gelişmişlik düzeyini göstermiyor mu?
ALO 147 Milli Eğitim İletişim Merkezi bana göre garabet değil aslında olması gereken bir durum. Ama objektif değerlendirme yapacak çalışanları olduğu sürece.
-Özetle insan unsuru her yerde, her durumda çok önemli.
-İyi insan yetiştirmek hedefimiz olmalı.
-Çağı yakalayan, bilimsel verilere önem veren, insana saygılı, hak, hukuk, adalet diyebilen insanlar.
Gelişmişlik için bütün bunlar elzemdir.