Bir faturada olması gereken, olmazsa olmaz olan ibareler vardır. Bunlar fatura ibaresi; faturanın düzenleme tarihi, seri ve sıra numarası, maliye bakanlığı ibaresi, faturayı düzenleyenin adı, ticari unvanı, işyeri adresi, bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi numarası açık ve okunabilir şekilde olmalıdır. 8 kalem yanında faturada KDV’nin ayrıca belirtilerek genel toplam belirlenir. Ancak günümüzde gördüğümüz bazı faturaların okumuş eğitimli insanların bile okuyamadığı şekilde dizayn edildiği tasarlandığından her tüketici şikâyeti.
-Örnek verecek olursak Aydem’in Eylül ayı konut elektrik faturası Dolar ve Euro artışının üstünde bir artışla gelmesi ayrıca gelen faturanın okunamayacak kadar küçük puntolarla yazılmış olması, parayı ver gerisini sorma demek mi oluyor.
-Enerji bedeli 50,95 Tl olan bir faturada enerji fonu, TRT payı, enerji tüketim vergisi, Sayaç Bakım Üçreti, KDV ayrıca KDV matrahı, sayaç okuma bedeli, dağıtım bedeli gibi faturaya giren kalemlerin açık okunabilir olmak zorunda, büyüteçle zor okunan faturanın ön yüzü böylede arka yüzümü hayır, arka yüzünde de tüketicinin okuyamayacağı şekilde 3 – 4 punto yazı ile yazılmış.
-Elektrik piyasası tüketici hizmetleri yönetmeliğinde bazı maddeleri hatırlatılmakta. Yine bunu okuyabilecek tüketici ( hele ki bazı yaşlar ve üzeri okuması mümkün değil ) sayısı yüzde 10 – 15’ler civarındadır. Bu bakımdan elektrik kurumlarının faturalarını tüketicinin okuya bileceği puntolarla yazılmış faturalar geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Daha önceki faturaların üzerine gelen zam oranı çok yüksek. Zaman dilimlerine ayrılarak elektrik tüketimi yapan kadınlar, titiz ve tutumlu harcamalarının bile yarar getirmediğinden, faturalara bir faydasının olmadığından yakınmaları mevcut.
-Özellikle kış aylarına girileceği şu günlerde gerek elektrik tüketimi, gerekse doğalgaz tüketimi vatandaşı zora sokacak gibi. Sıkıntının giderilmesi, tüketici faturasını rahat okuyabilmesi, nerelere, hangi kalemlere ödeme yaptığını, hatta kaç lira ödediğini bilmesi tüketici hakları arasındadır. Bir faturada enerji bedeli evet, sayaç bakımı evet, sayaç okuma evet ama sayaç okumanın her abone için faturaya bu kadar yüksek yansıması tüketiciyi zora sokmaktır. Okunabilir ve anlaşılabilir fatura ile tüketiciyi rahatlatmak sanırım elektrik dağıtım şirketlerinin sorumluluğu olmalıdır.