SİNEM KAPLAN
Kent yoksulluğunun eğitime yansımalarına ilişkin bir eylem araştırması konulu TÜBİTAK 1001 projesinde son aşama olan ”Okul Uygulama Çalışmaları” Menteşe de bulunan Sabri Acarsoy İlkokulu ile başladı.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi üyelerinden Prof. Dr. Vural Hoşgörür’ün yürütücülüğünde ‘Yoksulluğun Yeni Yüzü: Kent Yoksulluğunun Eğitime Yansımalarına İlişkin Bir Eylem Araştırması’ projesinin Şubat 2021 tarihinde tanıtımının ardından, Menteşe ilçesi merkez mahallelerinde saha çalışmalarına hemen başlanılmıştı. TÜBİTAK tarafından da desteklenen ve Muğla’da iki yıl boyunca bir yandan sosyo-ekonomik düzeyleri düşük öğrencilerin eğitimlerinde yaşadıkları olumsuzluklar araştırılırken diğer yandan çözüm önerileri ortaya çıkarılması planlanan projenin araştırma raporları da açıklanmıştı. Raporlara göre, kent yoksulluğunun yoğun olarak yaşandığı mahallerde, ailelerin ekonomik, kültürel ve sosyal sermaye tüketimleri, bu ailelerin çocuklarını gönderdikleri, göndermek zorunda kaldıkları okullar, çocuklarının sosyal çevrelerinde ve okullarında yaşadıkları sorunlar gibi birçok durum genel olarak ortaya konulmuştu.
Proje kapsamında Kent yoksulluğunun eğitime yansımalarına ilişkin bir eylem araştırması konulu TÜBİTAK 1001 projesinde son aşama olan ”Okul Uygulama Çalışmaları” Menteşe de bulunan Sabri Acarsoy İlkokulu ile başladı.
Program çerçevesinde öğrencilere, ‘Öz yönetim becerileri kazandırmak, Çocuk hakları, Özgüven eğitimi, Kitap okuma alışkanlığı kazandırmak, Dışlanmanın ortadan kaldırılması, İstenmeyen davranışlara ilişkin farkındalık yaratmak’ konularında seminerler verilerek, drama etkinlikleri düzenlenmesi sağlanıyor.
Velilere, ‘Eğitimin önemine yönelik farkındalık yaratmak, Aile içi iletişim, Çocukların bilişsel ve fiziksel gelişim dönemlerine yönelik farkındalık yaratmak, Kitap okuma alışkanlığı kazandırmak, Kaliteli zaman etkinlikleri, Etkili dinleme ve iletişim becerileri kazandırmak, Özel gereksinime yönelik farkındalık sağlamak’ Yönetici ve Öğretmenlere ise ‘Dezavantajlı öğrencilerin sorunları ve çözüm yolları, Etkili dinleme ve iletişim becerileri, Sınıf yönetimi ve sorun davranışlara müdahale yöntemleri, Motivasyon, Özel gereksinime yönelik farkındalık, Öğretmen veli iletişimi, Yoksulluğa yönelik farkındalık kazanmak’ Konularında seminerler verilmesi ve drama etkinlikleri düzenlenmesi planlanıyor.
Menteşe Sabri Acarsoy İlkokulu ile başlayan müdahale programı, proje kapsamında bulunan Menteşe Nazmi Zehra İyibilir Ortaokulu, Atatürk İlkokulu, Cumhuriyet Ortaokulu, Şehbal Baydur Ortaokulu, Koca Mustafendi İlkokulu ve Vali Recai Güreli İlkokulunda da devam edecek.
PROGRAMIN AMACI
Uygulanmasına başlanılan müdahale programlarının amacı, okul içi aktörlere, kent yoksulluğundan kaynaklı dezavantaj yaşayan öğrencilere – içinde yaşadıkları koşullara rağmen- daha nitelikli bir eğitim sunmayı nasıl sağlayabilecekleri konusunda destek olmak hedeflenmektedir. Ayrıca, katılımcıların kent yoksulluğuna ilişkin farkındalıklarını artırmak, öğrencilerin yaşadıkları sorunları ve dezavantajları projenin sınırlılıkları çerçevesinde olabildiğince azaltmaya çalışmaktır.
Projenin amacına ulaşması ve yaygın etkisini artırmak için okul yöneticileri ve öğretmenler eğitim etkinliklerinin içinde aktif olarak yer almakta ve örnek çalışmalar yapmaktadırlar.
PROJE EKİBİ
Öğretim Üyesi Prof. Dr. Vural Hoşgörür’, Prof. Dr. Kasım Yıldırım, Doç. Dr. Perihan Korkut Kocaman, Doç. Dr. Tuğba Hoşgörür, Dr. Öğretim Üyesi Mine Kizir, Edebiyat Fakültesinden, Dr. Öğretim Üyesi Sergender Sezer, Araştırma Görevlisi Mirace Karaca Evren, Araştırma Görevlisi Orhan Kahya, Yüksek Lisans Öğrencisi Eda Yeşil, Lisans Öğrencisi Necdet Turgut