Muğla Haberleri

Sayıştay’dan Köyceğiz Belediyesi raporu: Yıkım süreci işletilmedi, taşınmazlar dernek ve vakıflara tahsis edildi

Sayıştay'ın Köyceğiz Belediyesi raporuna göre, Belediye sınırları içerisinde İmar Kanunu’na aykırılığı tespit edilerek alınan yapı yıkım kararlarının uygulanmadığı görüldü. Belediye sınırları içerisinde İmar Kanunu’na aykırılığı tespit edilerek kesilen idari para cezalarının da bir kısmının tahsilatının sağlanamadığı görüldü. Öte yandan, yapılan incelemede 5 adet taşınmazın çeşitli sürelerde dernek ve vakıflara tahsis edilmesi suretiyle ilgili mevzuat hükümlerine uyulmadığı sonucuna varıldı.

Sayıştay’ın belediyelere ilişkin 2023 yılı raporu açıklandı. Rapora göre, Köyceğiz Belediyesi'ne yönelik 6 başlıkta olumsuz bulgular tespit edildi.

Sayıştay Raporuna göre, Belediye sınırları içerisinde İmar Kanunu’na aykırılığı tespit edilerek alınan yapı yıkım kararlarının uygulanmadığı görüldü.

Yapılan incelemede, geçmiş yıllar itibarı ile toplam yıkım cezası verilen yapı sayısının 338’inin 2022 ve 2023 yıllarına ait olmak üzere toplam 836 adet olduğu, yıkılan yapı sayısının ise 5’inin 2022 ve 2023 yıllarına ait olmak üzere toplam 30 adet olduğu görüldü.

Mevzuata aykırı olan ve haklarında Belediye Encümeni tarafından yıkım kararı alınan yapıların, mevzuat gereğince yıkımlarının yapılması için İdare tarafından gerekli işlemlerin başlatılması gerektiği ve bu yıkım kararlarının uygulanmasının; kentin tarihi, kültürel dokusu ve doğal yapısının korunması açısından da gerekli olduğu sonucuna varıldı.

İMARA AYKIRI YAPILAŞMALAR NEDENİYLE KESİLEN İDARİ PARA CEZALARININ TAHSİL EDİLEMEMESİ

Raporda, Belediye sınırları içerisinde İmar Kanunu’na aykırılığı tespit edilerek kesilen idari para cezalarının bir kısmının tahsilatının sağlanamadığı görüldü. Gecikme zammı da uygulanamayan idari para cezalarının belirtilen mevzuat hükümleri gereğince tahsilinin sağlanması için gerekli çalışmaların yapılması gerektiği sonucuna varıldı.

5 ADET TAŞINMAZIN TAHSİS EDİLMESİNDE İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİNE UYULMADI

Öte yandan, Belediyenin mülkiyetinde bulunan bazı taşınmazların dernek ve vakıflara tahsis edildiği görüldü.

Sayıştay raporunda, “Mevzuat hükümlerine göre belediyeler kendilerine ait taşınmazları, tahsis amacında kullanılmak üzere bedelli veya bedelsiz olarak meclis kararı ile ancak mahallî idareler ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edebilir. Bu idarelerin dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere, derneklere, vakıflara, sivil toplum kuruluşlarına veya meslek kuruluşlarına süresi ne olursa olsun belediye taşınmazlarının tahsis edilmesi mümkün değildir” denildi.

Yapılan incelemede 5 adet taşınmazın çeşitli sürelerde dernek ve vakıflara tahsis edilmesi suretiyle ilgili mevzuat hükümlerine uyulmadığı sonucuna varıldı.

14 ADEDİNİN RUHSATININ OLMADIĞI GÖRÜLDÜ

Raporda, Belediye sınırları içinde işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmaksızın faaliyette bulunan işletmelerin mevcut olduğu görüldü.

Belediyenin yetki ve görev sınırları içinde 31.12.2023 tarihi itibarıyla ruhsatsız işyeri sayısı 271 adet iken vergi dairesinden alınan aktif mükellef listesi ile bu sayının 782 adet olduğu, ayrıca İdare tarafından kiraya verilen 122 adet ruhsata tabi işyerinden de 14 adedinin ruhsatının olmadığı görüldü.

Raporda, “İşyeri açma ve çalışma ruhsatı olmaksızın faaliyet gösteren bu işletmeler, belediyenin etkin bir denetim görevi yürütememesine, işyeri açma izin harcının tahsil edilememesine ve diğer gelir kalemlerinin de tespit edilememesine neden olmaktadır. Sonuç olarak, işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmaksızın faaliyet gösteren iş yerlerinin tespitine ilişkin kontrollerin güçlendirilmesi, belediye gelir kalemlerinden olan işyeri açma izin harcı ile diğer gelir kalemlerinin tespit ve tahsil edilmesinin sağlanması gerektiği sonucuna varılmıştır” denildi.