İŞKUR’un 2024 yılına ait son verilerine göre, özel sektörün bildirdiği açık işlerde otomotivin de bulunduğu imalat sanayi ilk sırada yer aldı. Geçen yıl İŞKUR’a bildirilen toplam 2.5 milyon açık işin 1 milyonunu imalat sanayi oluşturdu. Özellikle otomotiv sektörü, yıllık yaklaşık 1.5 milyon araç üretimi ve 1.2 milyon yeni araç satışıyla, son yıllarda iş gücü açığının en fazla arttığı sektörlerden biri oldu.
Otomotiv sektörü, ana sanayi, tedarik sanayi ve satış sonrası hizmetleriyle geniş bir iş gücü yelpazesi sunarken, özellikle satış sonrası bakım ve onarım teknisyeni yani “usta” ihtiyacı önemli bir sorun haline geldi. Sektör temsilcileri, bu açıkların servis sürelerini uzattığını ve kasko maliyetlerini artırabileceği konusunda uyarılarda bulunuyor.
Peki, neden talep bu kadar fazlayken ustaların yerine yeni ustalar yetişemiyor? Konunun ekonomik ve sosyal nedenleri olduğunu belirten RS Otomotiv Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, “Çalışma koşulları ağır, ücretler istenilen seviyelerde değil, teknik bir iş olduğu için eğitimi zaman alıyor. Bu üç etken bir araya geldiğinde sektördeki kalifiye eleman sayısı azalıyor. Üzerine bir de EYT gelince ciddi sayıda teknisyeni kaybettik. Şu anda yılda 60 kişiyi yetiştirmek üzere işe alıp eğitimler veriyorsak 120 kişi emekli oluyor. Buradaki açık sektörün 5 sene sonra daha büyük sıkıntılarla karşılaşacağını ortaya koyuyor” ifadelerini kullandı.
Teknisyen sayısındaki azalma nedeniyle servislerdeki işlem sürelerinin uzadığını belirten Ünaldı, bu durumu şu şekilde açıkladı:
“Her yıl şunu hissediyoruz; teknisyen sayısı azaldıkça servislerde sıra bekleme oranı artıyor. İş çok, usta yok. Diğer bir konu ise rekabet. Eskiden rekabet çoktu. 1.000 TL’ye boyanan bir tampon bugün 5 bin TL’den aşağıya boyanmıyor. Dolayısıyla teknisyen sayısının azalması ilerde kasko maliyetlerini de arttıracak. Peki tek sebebi ücretler mi? Değil. Bugün bir kaportacı ortalama 45 bin TL maaş alıyor diyelim. 60 bin TL verseniz de bu işe girmek istemeyen bir yeni nesil var. Gençler sosyal ortam nedeniyle kafelerde barista olmayı daha çok tercih eder oldu. Halbuki kendini satış sonrası servis alanında geliştiren iyi bir teknisyen çok daha iyi gelirler elde edebilirler.”
EN ÇOK İHTİYAÇ DUYULAN ALANLAR
- Kaporta
- Boya
- Boyasız Göçük Düzeltme
- Dolu Hasarı Uzmanı
- Mekanik Teknisyen
- Elektrik Teknisyeni
- Kalite Ölçüm Teknikeri
ORTALAMA KAZANÇLAR
Kaporta ve Boya 30 - 45 bin TL
Elektrikli Teknisyeni 35 - 60 bin TL
Mekanik Teknisyen 35 - 50 bin TL
2025 yılının başı itibarıyla Türkiye’deki elektrikli araç sayısı 180 bine yaklaşırken, sadece 4 yıl önce bu sayı 6 bin 500 civarındaydı. Bu hızlı artış, elektrikli araçlardaki hasarları tespit edip tamir edebilecek teknisyen ihtiyacını da beraberinde getirdi. Ancak, düşük maaşlar ve gençlerin bu alanı tercih etmemesi nedeniyle elektrikli araç servislerinde bekleme süreleri, benzinli ve dizel motorlu araçlara kıyasla oldukça uzun. Ünaldı, yazılım bilgisi olan ve optimizasyon yapabilen mekatronikçilere de olan ihtiyacın arttığını vurguluyor.
EKONOMİYE 3.2 MİLYAR DOLAR TASARRUF
RS Otomotiv Grubu’nun 15. yılına özel İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında sorularımızı yanıtlayan Ünaldı, “15 yılda 3 milyon 750 binin üzerinde araç ve 11.2 milyonun üzerinde parça onarımı gerçekleştirerek 3.2 milyar dolar tasarruf sağladık. Ayrıca 10.7 milyar dolarlık araç değer kaybını önleyerek tüketicilere fayda sunduk” şeklinde konuştu. Ünaldı, 2025 yılı itibarıyla bünyesindeki 11 markayla birlikte RS 5.0 vizyonuyla dijitalleşme süreçlerine hız vereceklerini de ifade etti.