Mahkeme projeyi durdurdu ve ÇED olumlu kararını iptal etti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 98 milyon TL bütçe ayırdığı projeyle Azganlı mevkiine 270 yat kapasiteli bir iskele ve yat limanı yapmayı planlıyor.
Datça Yat limanı Projesi’nin iptali için mücadele eden Datça Dayanışması "Datça Yat Limanında Karar Çıktığını ve
Muğla 4. İdare Mahkemesinin Datça Yat Limanı için görülmekte olan davada itiraz yolları kapalı olarak Yürütmenin Durdurulması kararı verdiğini duyurdu.
Açıklamada Mahkemesin kararında yer alan şu ifadelere yer verildi:
"Çevre Kanunu'nu ile Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine aykırı şekilde düzenlendiği anlaşıldığından dava konusu "Çevresel Etki Değerlendiresi (ÇED) Olumlu kararında hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan, uyuşmazlığa konu projenin bu hâliyle faaliyete geçmesi halinde çevreye olan olumsuz etkisi göz önüne alındığında dava sonuçlanıncaya kadar işlemin uygulanmaya devam etmesi hâlinde telâfisi güç zararlar doğabileceği açıktır. Açıklanan nedenlerle; hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin; uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden 2577 sayılı Kanun'un 27. maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yürütülmesinin durdurulmasına, aynı Kanunun 20/A maddesinin 2. fıkrasının (e) alt bendi uyarınca itiraz yolu kapalı olmak üzere, 20/11/2024 tarihinde oybirliği ile karar verildi."
Mahkemenin 2024/581 esas no'lu kararında da davayı açan MUÇEP Derneği ve Datçalı vatandaşlar için de aynı yürütmeyi durdurma kararı, aynı gerekçelerle itiraz yolu kapalı olarak verildi.
Kararda Dikkat Çeken ifadeler
Mahkeme kararında, şu ifadeler dikkat çekti:
"Projenin çevreye zarar vereceği, posidonia çayırlarının tahrip olacağı, Ilıca Göleti ve deniz ekosisteminin olumsuz etkileneceği, trafik yükünü artıracağı, tarihi ve kültürel değerlere zarar vereceği iddia edilmiştir.
Bilirkişi raporunda, projenin birçok bilimsel açıdan eksik ve yetersiz olduğu belirtilmiştir
Deniz Ekosistemi: Deniz çayırları ve diğer canlılar zarar görecektir.
Arkeolojik Alanları Koruma önlemleri yetersizdir.
ÇED raporunun eksik ve yetersiz olduğu, çevresel ve sosyal etkilerinin yeterince değerlendirilmediği belirtilerek ÇED olumlu kararının hukuka aykırı olduğuna karar verilmiştir.
Projenin çevreye geri döndürülemez zararlar verebileceği gerekçesiyle yürütmenin durdurulmasına oybirliğiyle karar verilmiştir.
Projeyi Protesto Etmişlerdi
STK'lar Datça'da protestolar düzenlemişler ve projenin iptali için
Muğla Büyükşehir Büyükşehir Belediyesi, Datça Belediyesi ile Datça'da çok sayıda STK davacı olmuştu.
Datça Yat limanı Projesi
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın Datça’nın İskele Mahallesi’nde hayata geçirmeyi planladığı Datça Yat Limanı projesi için "ÇED olumlu" kararı vermişti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 98 milyon TL bütçe ayırdığı projeyle Azganlı mevkiine 270 yat kapasiteli bir iskele ve yat limanı yapmayı planlıyor.
Başlangıçta 272 yat olarak belirlenen kapasitenin sonradan 600 yata yükseltilmesi üzerine oluşan tepkilerle sayının geçtiğimiz yıl 272’ye düşürülmüş 30 Ocak 2024’te “ÇED olumlu” kararı ile projenin onaylanmıştı.
Projenin tanıtım dosyasında yer alan bilgilere göre içinde 50 yatın onarımı yapılacak bir bakım yeri de bulunan ve 126 bin 154 metrekarelik alanı kapsayan projede 555 metrelik taş dolgu dalgakıranla toplam uzunluğu 700 metreyi bulan iskeleler yer alıyor. Kara sahasında ise gümrük binası, otel / fitness, satış birimleri, idari bina, kafe-restoran, yat kulübü, yatçı depoları gibi yapılar inşa edilecek.