SİNEM KARAKAYA- Muğla’da Kasım ayından itibaren yansımaya başlayan ilçe belediyesi katı atık bedeliyle ilgili gelişmeleri ilk günden itibaren takip eden Menteşe Kent Konseyi oluşturduğu rapor ve görüşü Menteşe Belediye Başkanlığına ve Menteşe Belediye Meclisi Plan ve Bütçe komisyonuna iletti.

Menteşe Kent Konseyi Yürütme Kurulu tarafından yapılan açıklama şu şekilde; “Muğla’nın 13 ilçe belediyesinin ortak kararıyla, su faturalarına, Kasım ayından itibaren yansımaya başlayan “ilçe belediyesi katı atık bedeli” ile ilgili gelişmeler Menteşe Kent Konseyi tarafından ilk günden itibaren takip edilmekte olup bu kapsamda; 05 Kasım Salı günü MUSKİ Genel Müdürü Baki Ülgen ile görüşülmüş, aynı gün Kent Konseyinin ilk kez katıldığı Menteşe Belediye Meclis toplantısında Menteşe Kent Konseyi Başkanı Dr.Vehip Keskin halkın ve kent konseyinin bu konudaki rahatsızlığını dile getirmiştir. Bu görüşmelerin ardından Muğla Büyükşehir Belediyesi ve Menteşe Belediyesi tarafından kamuoyuna yansıyan açıklamalar yapılmıştır. 13 Kasım Çarşamba günü yapılan Menteşe Kent Konseyi Yürütme Kurulu toplantısına katılan, Menteşe Belediyesi Temizlik İşleri Müdür V. Erdem Şenel’den de konuyla ilgili ayrıntılı bilgi alınmış ve karşılıklı fikir alışverişi yapılmıştır. Tüm bu girişimlerin ötesinde, ülkemizdeki diğer uygulamalar ve yasal mevzuat, Menteşe Kent Konseyi Yürütme Kurulu Üyesi Av. Barış Aydın tarafından anayasal haklar zemininde ayrıntılı olarak değerlendirilerek bir rapor oluşturulmuştur. Bu rapor ışığında düzenlenen Menteşe Kent Konseyi görüşü, Menteşe Belediye Başkanlığına ve Menteşe Belediye Meclisi Plan ve Bütçe komisyonuna iletilmiştir.”

Yıkılacak olan işhanındaki tarihi lokanta sahibinden sitem: “Yer gösterilebilir ya da ek süre verilebilirdi” Yıkılacak olan işhanındaki tarihi lokanta sahibinden sitem: “Yer gösterilebilir ya da ek süre verilebilirdi”

Menteşe Kent Konseyi Yürütme Kurulu’nun Menteşe Belediyesi’ne sunmuş olduğu raporun maddeleri şu şekilde;

1)Katı atık toplama sisteminin bir kamu hizmeti olduğu kabul edilmeli maliyeti kamu bütçesinden karşılanmalıdır. Sorunun kalıcı çözümü için; belediyelerin kirli su, çöp toplama vs. gibi temel hizmetlerini, bu hizmetlerden yararlananlardan yani vergi veren vatandaştan karşılamasını yasal zorunluluk haline getiren “Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yönetmeliği ve uygulama yönergesi” benzeri halkın zararına uygulamalar geri çekilmelidir.

2)Hali hazırda ülkemizde çok az belediyenin katı atık toplama sistemi maliyetini yurttaşlara faturalandırdığı bilinmektedir. Keza uygulamanın her yıl yönetmeliğin geçici 1 maddesi ile ertelendiği ve son hali ile 31/12/2020 tarihine kadar ötelendiği ortadadır. Ayrıntılı olarak açıklandığı üzere öngörülen sistemin ve yönetmeliğin mevcut hali ile adaletli ve işlevli bir uygulama yapılması olanağı da bulunmamaktadır. Bu itibarla yönetmeliğin erteleme süresi sonu olan 31/12/2020 tarihinde uygulanıp uygulanmayacağı da belirsizdir. Bu nedenle katı atık toplama bedeli uygulaması, Muğla’nın Menteşe dahil 13 ilçesinde yönetmeliğin erteleme süresi sonuna kadar durdurulmalıdır.

3)Yönetmeliğin “Halkın bilgilendirilmesi” başlıklı 23. Maddesinde öngörülen raporlar hazırlanmalı, yurttaşların karar alma sürecine azami ve doğrudan katılımı sağlanmalıdır. Menteşe Kent Konseyi bu konuda üzerine düşeni yapmaya hazırdır.

4)Hali hazırda uygulanan tarifede tahsilat kaynağı olarak tariflenen kategorilerin hiçbirinde diğer kategorilerin yükünü artıracak değişiklikler yapılmasına yönelik girişimlere prim verilmemelidir.

Editör: Gazete Muğla