29.3.2018 tarihli gazete köşemde “Performans Kriterleri” konusunda bir yazı kaleme aldım. Öğretmenlere getirilmek istenen performans değerlendirme ve aday öğretmenlik iş ve işlemleri üzerine idi.
Konu ile ilgili Eğitim-Bir Sen’den sert açıklamalar geldi.
Ancak şu konuyu da sormak gerekir diye düşünüyorum.
Eğitimde her şey güllük gülüstanlıktı da durup dururken mi öğretmenlerin performansları değerlendirilmek istendi?
Ayrıca uluslar arası eğitim değerlendirme kuruluşlarında (PISA vb.) yapılan araştırma sonuçları oldukça kötü.
Okuduğunu anlamayan öğrenci sayısı bir elin parmakları kadar.
Hal böyleyken eğitimde başarıyı yakalamak için yapmanız gerekenler yok mudur?
Bu hazırlanan taslak okullarda başarı oranı çok düşük olduğundan hazırlandı.
Önce öğretmenlik mesleğinden başlamak gerekiyor tabiî ki.
Çünkü eğitimin öğretmen-öğrenci-veli saçayağında öğretmen önemli.
Eğitimde başarılı olan, gelişmiş ülkelerde öğretmen olmak için konulan kriterler, stajer öğretmenlik kavramı ve sonrasında uygulanacak değerlendirmeler gerçekten oldukça önemli. Meslekte olmazsa olmazlardan.
Performans Değerlendirme diğer mesleklerde 2014 yılından bu yana uygulanmakta. İyi yönleri olmakla birlikte aksak giden tarafları da mevcut.
Öğretmenlik mesleğine adım atacak gençlere, sağlık alanında çalışacak gençlere yapılacak en iyi öncülük, öğretmen meslek liseleri ve sağlık meslek liselerinin devam etmesi.
Şu anda Mesleki Teknik Anadolu Liseleri arasında kaybolmak üzereler.
Nasıl ki İmam Hatip Liseleri diğer meslek liselerinden ayrı mütala ediliyor, Teknik Liseler, Sağlık Meslek Liseleri-Öğretmen Liseleri olarak ayırmakta yarar olduğunu düşünüyorum.
Kesinlikle öğretmenlerin akademik çalışmaları alanlarında (Makale yada kitap yazmaları) ve öğretmenin bu akademik başarısı tercih sebebi olmalı.
Ayrıca bir ülkenin eğitime verdiği önem bütçeden ayırdığı pay, öğrenci başına düşen yatırım miktarı ile ölçülmekte.
*** *** ***
Özellikle özel okulların açılması ve ruhsatlandırılması sırasında yapılan yatırımın öğrenci başına ne kadar liraya tekabül ettiğine göre okul kapasitesi belirlenmeli.
Evet bazı kriterler aranıyor; Sınıflarda havalandırma, aydınlatma, ısınma, eğitim teknolojilerin varlığı, mesleki liseler için uygulama alanlarının olup olmadığı gibi.
Tabi ki bütün bu değerlendirmeyi yapanlarda insan olduğundan, iyi insan yetiştirmek, iyi öğretmen yetiştirmek, iyi sağlık personeli yetiştirmek zorundayız.
Önceki günkü köşemde belirttiğim gibi; “İnsan unsuru her yerde, her durumda çok önemli.”
*** *** ***
ALO 147 garabet olarak nitelendirildi. Aslında Muğla’da bile o kadar çok öğretmen ve yöneticiden şikayeti olup ta yerelde çözemeyen insanlar var ki ALO 147 onlar için bir umut.